COMPETITIVE ASSESSMENT OF RETAIL SERVICES
PDF (O'zbekcha)

Keywords

assessment
systematic approach
competitiveness
service
retail
quality
price index
process

How to Cite

Sultanova, N. (2023). COMPETITIVE ASSESSMENT OF RETAIL SERVICES. Economics and Education, 24(3), 264–267. https://doi.org/10.55439/ECED/vol24_iss3/a41

Abstract

The most important issue is the successful development of the organization, the determination of market positions and the assessment of its competitiveness in making rational management decisions. The article analyzes existing approaches to assessing the competitiveness of organizations. In particular, the method of evaluating the competitiveness of retail services, development of the main indicators of the competitiveness of services; forming a scale of points according to the studied indicators; assessment of the competitiveness of trade organizations. Also, in the article, a systematic approach was used to evaluate the sales service, taking into account the indicators describing the sales service process, additional benefits and economic efficiency.

https://doi.org/10.55439/ECED/vol24_iss3/a41
PDF (O'zbekcha)

References

Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов/ А. Смит.  М.: Эксмо, 2007. — 960 с. 2. Ansoff H.I., Declerk R.P., Hayes R.L. (Eds.). From strategic planning to strategic management. N.Y. / H.I. Ansoff, R.P. Declerk, R.L. Hayes.- London: John Willey & Sons., 1976. Р. 257. 3. Porter M.E. On competition [Текст] / M.E. Porter. - Boston: Harvard Business School., 1998.

Ламбен Ж.Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива. СПб: Наука. 2000. 589 с.

Павлова Н.Н. Маркетинговый подход к оценке конкурентоспособности магазина (сервиса) // Маркетинг в России и за рубежом. 2005. №1. С. 120-123.

Мильберг Б.Е. Определение потребностей покупателей и достижение конкурентных преимуществ (взгляд из региона) // Маркетинг в России и за рубежом. 2003. №6. С. 93-100. 7. Чкалова О.В., Семенычева Е.А. Выбор месторасположения для торгового предприятия. // Маркетинг в России и за рубежом. 2002. №1. С. 91-101. 8. Scott B. Competitiveness: Self - help for a Worrsening Problem [Текст] / B. Scott. - Harvard Bisiness Review., 1989. №6. Pp. 115-121. 9. Фатхутдинов Р.А. Стратегическая конкурентоспособность [Текст] / Р.А. Фатхутдинов. — М.: Экономика, 2005. -512 с.

Виноградова С.В., Маркина Н.В. Конкурентоспособности торговой услуги. //Вестник СПбГУ. 2006. № 2. С. 110-129.

Парамонова Т.Н. Конкурентоспособность предприятия розничной торговли: учебное пособие. М.: КНОРУС. 2016. 120 с.

Мариншоев М.М. Методические основы оценки показателей услуг розничной торговли. // Синергия. 2017. № 5. С. 33-40.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Economics and education