TOURIST ZONES, THEIR TYPES AND ECONOMIC-SOCIAL SIGNIFICANCE
PDF (O'zbekcha)

Keywords

tourist zone
free tourist zone
small tourist zone
special tourist zone
artificial authenticity
tourist look

How to Cite

Saydaliyeva, U. (2022). TOURIST ZONES, THEIR TYPES AND ECONOMIC-SOCIAL SIGNIFICANCE: https://doi.org/10.55439/ECED/vol23_iss5/a57. Economics and Education, 23(5), 341–344. https://doi.org/10.55439/ECED/vol23_iss5/a770

Abstract

In this article, on the example of the countries of the world, the concept of a tourist zone, its types, legal foundations, organizational and economic mechanisms, advantages, positive and negative aspects in the development of the territory, the management system are considered

https://doi.org/10.55439/ECED/vol23_iss5/a770
PDF (O'zbekcha)

References

O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2022-yil 28-yanvardagi “2022-2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-60-sonli farmoni.

Кудрявцев Н.С., Трабская Ю.Г., Хорева Л.В. Туристские зоны как новый элемент развития и продвижения дестинации на национальный и мировой рынки услуг. // ЭКОНОМИКА ПРЕДПРИЯТИЙ, РЕГИОНОВ И ОТРАСЛЕЙ, 24.09.2018. С. 122.

Лебедев А.В. Особые экономические зоны как механизм социально-экономического развития региона. // Современная Россия: проблемы социально-экономического и духовнополитического развития, Всероссийская науч.-практ. конф. (2008; Волгоград). Всероссийская научно-практическая конференция «Социальная технологизация в современной России», 5 мая 2008 г.: [материалы] / отв. ред. А.А.Огарков. Ч. I. − М.; Волгоград: ООО «Глобус», 2008.

Степанова С.А. Развитие туристского комплекса региона на основе повышения инвестиционной привлекательности туристско-рекреационных территорий: автореф. дис. … д-ра эк. наук. – Санкт-Петербург: СПбГИЭУ, 2010. С. 9.

Санникова Н.Г. Байкал – южная туристско-рекреационная зона Иркутской области. // Труды Братского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2013. Т. 1. С. 90-93.

Cohen E. Toward a sociology of international tourism. // Social research. 1972. P. 164-182.

Judd D.R., Fainstein S.S. (ed.) The tourist city. Yale University Press, 1999.

Туристско-рекреационные зоны России [Электронный ресурс]. // http://sokolov33.ru/index.php/osnovy-turizma/97-turistsko-rekreatsionnye-zony-rossii

O‘zbekiston Respublikasining “Turizm to‘g‘risida”gi qonuni. 2019-yil 18-iyul. O‘RQ-549-son. https://lex.uz/docs/-4428097

Падерин А.В. Механизм управления туристско-рекреационными зонами в аспекте создания туристского продукта. // Управление экономическими системами: электронный научный журнал. 2018. № 7 (113). С. 19.

MacCannell D. Staged authenticity: Arrangements of social space in tourist settings. // American journal of Sociology. 1973. Vol. 79. № 3. P. 589-603.

Salamone F.A. Authenticity in tourism: the San Angel inns. // Annals of Tourism Research. 1997. Vol. 24. № 2. P. 305-321.

Ros-Tonen M.A.F., Werneck A.F. Small-scale Tourism Development in Brazilian Amazonia: The Creation of a ‘Tourist Bubble’. // European Review of Latin American and Caribbean Studies. 2009. Vol. 86. P. 59-79.

Doxey G.V. A causation theory of visitor-resident irritants’ methodology and research inferences. // Proceedings of the Sixth Annual Conference of the Travel Research Association. San Diego, 1975. P. 195-198.

Friedman M.T., Bustad J.J., Andrews D.L. Feeding the downtown monster: (Re) developing Baltimore’s “tourist bubble”. // City, Culture and Society. 2012. Vol. 3. № 3. P. 209-218.

Ivey J. The Commercialized Gaze: How Online Tourism Ads Privilege the Tourist Space, 2016.

MacCannell D. Tourist agency. // Tourist studies. 2001. Vol. 1. № 1. P. 23-37.

Stors N., Kagermeier A. Crossing the Border of the Tourist Bubble: Touristification in Copenhagen. // Thimm T. (Ed.) Tourismus und Grenzen. Mannheim, MetaGis. 2013. P. 115-131.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Economics and education