Abstract
This article examines global experience in the development and management of entrepreneurial universities with the prospect of application in the Republic of Uzbekistan. The author analyzes the experience of the USA, Great Britain, Germany, Finland and China. Characteristic features of development and successful management are highlighted, such as support from the state, development of partnerships with business and other organizations. The prospects for the development of entrepreneurial universities are considered, including the growth of their importance in the education system and influence on the country's economy.
References
Ицковиц Г. Тройная спираль. Университеты – предприятия – государство. Инновации в действии. – Томск: Изд-во Томск. гос. ун-та систем упр. и радиоэлектроники, 2010. – 238 с.
Масленников В.В. Предпринимательский университет как модель подготовки управленческих кадров нового типа // Вестник Университета (Государственный университет управления). – 2012. – № 8.
Шишкин Д.Г. Становление предпринимательского университета: успешные практики формирования лидеров малого предпринимательства // Государственный университет управления, 2014. – № 20, С. 244-250.
Ферейра Р., Лизунков В.Г., Полицинская Е.В. (2017) Формирование предпринимательских компетенций выпускника вуза в условиях перехода к университетам третьего поколения // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. Т. 7. № 6. С. 195-211. DOI: 10.15293/2226- 3365.1706.12.
Грудзинский А.О. (2003). Университет как предпринимательская организация Социологические исследования (4), 113 с.
Адамова Л.Е., Варламов О.О. Применение миварных технологий для внедрения в инженерном и экономическом образовании индивидуальных траекторий студентов //Известия Кабардино-Балкарского научного центра РАН. –2020. –No. 1 (93). – С. 18-34.
Константинов Г. Н., Филонович С. Р. Что такое предпринимательский университет? //Вопросы образования, № 1, 2007.
Кобзева Л.В. (2011). Предпринимательский университет: как университету встроиться в экономику в новом десятилетии. В кн.: Ежегодник «Россия: тенденции и перспективы развития». М.: ИНИОН РАН, с. 641–643.
Виссема Й.Г. (2016). Университет третьего поколения. Управление университетом в переходный период. М.: Олимп-Бизнес, 432 с.
Ajzen I. (1991). The theory of planned behavior. Organ. Behav. Hum. Decis. Process. 50, 179–211. doi: 10.1016/0749-5978(91)90020-T.
Daghbashyan Z. and Hârsman B. (2014). University choice and entrepreneurship.Small Bus. Econ. 42, 729–746. doi: 10.1007/s11187-013-9501-0.
Lv Y, Chen Y, Sha Y, Wang J, An L, Chen T, Huang X, Huang Y and Huang L (2021) How Entrepreneurship Education at Universities Influences Entrepreneurial Intention: Mediating Effect Based on Entrepreneurial Competence. Front. Psychol. 12:655868. doi: 10.3389/fpsyg.2021.655868.
Hall R. (2021), Students as partners in university innovation and entrepreneurship //Education + Training, Vol. 63 No. 7/8, pp. 1114-1137. https://doi.org/10.1108/ET-01-2021-0003.
Вильямс Д. На пути к предпринимательскому университету: опыт Великобритании, 2012.
Головко Н.В., Дегтярева В.В., Мадюкова С.А. Предпринимательский университет и теория Тройной спирали// Высшее образование в России, №8-9, 2014.
Михайлов В.Н. Исследование зарубежного и отечественного опыта создания университетов предпринимательского типа. Вестник Университета № 12, 2014.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Economics and education