Abstract
In recent decades, tourism has become an increasingly important sector of the economy around the world, and at the same time in Uzbekistan. The development of domestic tourism was included in the objectives of the strategic development program of the Republic of Uzbekistan until 2025. At the same time, it was determined that the development of access and internal tourism in the regions of the country should become the main direction. It requires the state to support the development of modern tourist infrastructure, tourist accommodation, catering and various forms and objects of entertainment. The demands of the population for the level of organization of recreation, leisure and domestic tourism are also increasing. In order to further develop domestic tourism, it is appropriate to apply the experience of our country and countries with developed tourism.
References
Антонова И.С. Теория диверсификации экономики моногорода / И. С. Антонова // Вестник науки Сибири. – 2015. – № 2 (17). – С. 179- 193.
Yoshinara E. Diversification strategy in Japanese company / E. Yoshinara, A. Sakuma, K. Itami. – Tokyo: Nipon Keirai, 1979. – 434 p.
Rumelt R. P. Strategy, structure and economic performance / R. P. Rumelt. – Boston: Harvard University Press, 1974. – 226 p.
Aнсофф И. Стратегическое управление / И. Ансофф. – Москва: Экономика, 1989. – 519 с
Мильнер Б.З. Теория организации: учебник / Б. З. Мильнер. – Москва: ИНФРА-М, 2019. – 848 с.
Антонова И.С. Теория диверсификации экономики моногорода / И. С. Антонова // Вестник науки Сибири. – 2015. – № 2 (17). – С. 179- 193.
Weidenfeld A. Tourism Diversification and Its Implications for Smart Specialisation / A. Weidenfeld // Coventry University: Sustainability. – 2018. – Vol. 10(2). – № 319. – P. 24-48
Romão J. Impacts of innovation, productivity and specialization on tourism competitiveness—A spatial econometric analysis on European regions / J.Romao, P.Nijkamp // Current Issues in Tourism. – 2019. – Vol. 22(10). . – P. 1150–1169
Воробьёва Е.В. Соотношение стратегий диверсификации и специализации туризма в управлении территорией / Е. В. Воробьёва // Трансформация социально-культурной сферы в современных условиях: материалы Международной студенческой науч.-практ. конф. ОГИК. – 2020.
Butler R.W. Tourism area life cycle / R. W. Butler, C. Cooper, (eds.). – Oxford: Goodfellow Publishers, 2011. – 33 p.
Ergashxodjaeva Sh.D. Innovatsion marketing. Darslik. –T.: Iqtisodiyot, 2019. – 191 bet.
Ансофф И. Стратегическое управление / И. Ансофф. – Москва: Экономика, 1989. – 519 с. Ismatov.R.O, Ahmedov.O.T. Strategik menejment. O‘quv uslubiy majmua Namangan-2016
Bramwell, B. Coastal Mass Tourism: Diversification and Sustainable Development in Southern Europe / B. Bramwell. – Clevedon: Channel View Publications, 2004. – 357 p.
Bramwell B. Coastal Mass Tourism: Diversification and Sustainable Development in Southern Europe / B. Bramwell. – Clevedon: Channel View Publications, 2004. – 357 p.
Hernandez-Calzada M.A. Diversification in Tourism-Related Activities and Social Sustainability in the State of Hidalgo, Mexico / M. A. Hernández-Calzada, C. C. Pérez-Hernandez,; F. J. Ferreiro-Seoane // Sustainability. – 2019. – Vol. 11(22). – P. 1-17
Финансы: учебник / под ред. У.В. Маркиной. – 2-ее изд, стер. – М.: КНОРУС, 2014. – 432 с
Восколович, Н.А. Маркетинг туристских услуг: учеб. / Н.А Восколович. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2013. – 207 с.
Березин, И. Маркетинговый анализ. Рынок. Фирма. Товар. Продвижение. / И. Березин – М.: Изд-во Вершина, 2014. – 480с
Квартальнов В.А. Туризм: учебник / В.А. Квартальнов. – 2-е изд., перераб. –М.: Финансы и статистика, 2014. –336 с.
Росситер Дж.Р., Перси Л. Реклама и продвижение товаров: пер.с англ. / Под ред. Л.А.Волковой – СПб.: «Издательство «Питер»», 2014. – 656с.
Худякова Т.А., Менеджмент. Государственная итоговая аттестация: учеб пособие / Т.А. Худякова Н.Ю. Варкова К.С. Айхель. – Челябинск: Издательский цент ЮУрГУ, – 2015. – 53 с
Самсонов Н.Ф. Финансовый менеджмент [Текст]: учебник для вузов / Н.Ф. Самсонов. – М.: Финансы, ЮНИТИ, 2015. – 495 с.
Oripov A.A. Iqtisodiyotdagi raqamli o‘zgarishlar sharoitida xizmatlar sohasini boshqarishning tashkiliy-iqtisodiy mexanizmlarini takomillashtirish. Iqtisodiyot fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) ilmiy darajasini olish uchun yozilgan dissertasiyasi.-Toshkent: 2021.-147-b.
Sayfutdinov Sh.S. O‘zbekistonda turizm sohasini barqaror rivojlantirish strategiyasi. Iqtisodiyot fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) ilmiy darajasini olish uchun yozilgan dissertasiya. - Toshkent.: 2022.
O‘zbekiston Respublikasining “Turizm to‘g‘risida”gi Qonuni”. Toshkent sh., 2019-yil 18-iyul, O‘RQ-549-son. (Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi, 19.07.2019y., 03/19/549/3446-son).
Mirzaev A.T. Assessment of cluster formation in management of recreational activity. International Scientific Journal “Theoretical & Applied Science”, Philadelphia, USA. 04, (84), 2020. – 605-610-pp.p -ISSN: 2308-4944. http://T-Science.org
Mirzaev A.T. Evaluation of innovation capacity resource components in effective management of recreational clusters on the basis of econometric analysis. EPRA International Journal of Research and Development (IJRD). India. Volume: 5 Issue: 7 July 2020. –P.131-137. DOI: https://doi.org/10.36713/epra4790
Mirzaev A.T. Совершенствование системы электронного бронирования как часть цифрования управленческой деятельности туристско-рекреационных предприятий. Бюллетень науки и практики. Нижневартовск, Россия. Т. 6. №8. 2020. – 99-104 б. DOI: https://doi.org/10.33619/2414-2948/57
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Economics and education