WAYS TO INCREASE COMPETITIVENESS IN UZBEKISTAN REGARDING VINEYARD-WINE CLUSTER
PDF (O'zbekcha)

Keywords

cluster
competitive
market share
import
value chain

How to Cite

Azadova Б. (2023). WAYS TO INCREASE COMPETITIVENESS IN UZBEKISTAN REGARDING VINEYARD-WINE CLUSTER. Economics and Education, 24(2), 289–295. https://doi.org/10.55439/ECED/vol24_iss2/a45

Abstract

Improving the competitiveness of winemaking is a complex issue, which depends not only on producers, but also on state and regional support and regulation, the coordinated development of viticulture and winemaking in general, the scale of implementation. Each component of increasing the competitiveness of viticulture is a specific set of management, economic, marketing, legal tools, norms and methods. In order to increase competitiveness in this field, viticulture and winemaking clusters are being created in the state of creating a full cycle of grape cultivation, drying, packaging, processing, production and export of finished products.

https://doi.org/10.55439/ECED/vol24_iss2/a45
PDF (O'zbekcha)

References

Ўзбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 28 июлдаги “Узумчиликни ривожлантиришда кластер тизимини жорий этиш, соҳага илғор технологияларни жалб қилишни давлат томонидан қўллаб-қувватлашнинг қўшимча чора-тадбирлари тўғрисида”ги ПҚ-5200-сонли қарори.

Ўзбекистон қишлоқ ва сув хўжалиги. 11-сон. 2019. 38-бет. http://qxjurnal.uz/_ld/4/443_1-38.pdf.

Романова К.М. Средиземноморские субрегиональные реалии лингвокультурной сферы «Виноделие»: на материале итальянского, испанского и французского языков: дис. канд. филологических наук.: 10.02.20. / Романова Ксения Михайловна; Уральский гос. пед. ун-т. – Екатеринбург, 2008. – 222 с.

Қобуснома. – Т.: Истиқлол, 1994 йил. 51-бет.

Портер М. Международная конкуренция. – М.: Международные отношения, 1993. С. 51.

Enright M. Regional Clustersand Economic Development: A Research Agenda, in Staber U., Schaefer N. and Sharma B. (Eds.) “Business Networks: Prospects for Regional Development, Berlin”: Walter de Gruyter, pp. 190- 213.

Маршалл А. Принципы экономической науки. Т. І–ІІІ. Пер. с англ. – М.: Издательская группа «Прогресс», 1993.

Бегаттин П. – Becattini G. From Marshalls to the Italian «Industrial Districts. www.copetitivness.org. 2015

Kogut B., Zander U. Knowledge of the firm and evolutionary theory of the multinational corporation. // Journal of International Business Studies. 1993. 24 (4), 625-645.

Bruun P., Bennett D. Transfer of technology to China: a Scandinavian and European perspective. European Management Journal February. 2002. 20 (1), 98-106.

Lin B.-W. Technology transfer as technological learning: a source of competitive advantage for firms with limited R&D resources. R&D Management. 2003, 33 (3), 327-341.

Звягин А.С. О прохождении дикого и культурного винограда. / А.С.Звягин, Л.П.Трошин. // Труды Кубанского государственного аграрного университета. 2010. № 25.

Эргашев Э.И. Иқтисодиётни эркинлаштириш шароитида боғдорчилик ва узумчилик тармоғини ривожлантиришнинг асосий йўналишлари. Иқт. фан. ном. илм. дар. олиш учун ёзилган дисс. автореф. – Т., 2009 й. 22-бет.

Мухитдинова У.С. Иқтисодиётни модернизациялаш шароитида мева-сабзавотчилик маҳсулотлари бозорини ривожлантириш йўналишлари. Иқт. фан. док. илм. дар. олиш учун ёзилган дис. автореф. – Т., 2010. – 36 б.

Porter M.E. The Competitive Advantage of Nations. – London: Free Press, 1990.

Marshall A. Principles of Economics. London, Basingstoke: Macmillan and Co., Ltd., 1920.

Hotelling H. Stability in Competition. // The Economic Journal. 1929. Vol. 39. No 153. Pp. 41–57.

“Ўзшаробсаноат” АЖ йиллик ҳисоботлари асосида муаллиф томонидан тузилган.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Economics and education